Gottfried Brockmann. Nadbałtyckie krajobrazy
Czas i miejsce: 01.05.2008 – 30.06.2008 Chałupa z Żoruchowa.
Wystawa Gottfried Brockmann. Nadbałtyckie krajobrazy – jest już szóstą w naszym muzeum ekspozycją ukazującą piękno pomorskich plenerów utrwalone pędzlem i ołówkiem przedwojennych artystów. Lata 20. i 30. XX wieku były okresem szczególnego rozkwitu sztuk pięknych w Słupsku. W tym czasie ciche dotąd wsie Rowy i Gardna wypełniły się rzeszami artystów ze szkicownikami i sztalugami. Wydmy nadmorskie, Rowokół, jezioro Gardno, ujście Łupawy, stały się ulubionymi i wielokrotnie przetwarzanymi motywami malarskimi. Artystów malujących w okolicy było tak wielu, że sami stali się niemal elementem krajobrazu a plenerowa twórczość malarska była tak powszechna, że Rudolf Hardow, tworząc mapę powiatu słupskiego do nauczania historii regionu, przy miejscowości Rowy oprócz wizerunku rybaka umieścił także postać malarza ze sztalugami.
Gottfried Brockmann nie był Pomorzaninem, urodził się w Kolonii–Lindenthal jako syn pochodzącego z bogatego protestanckiego mieszczaństwa artysty malarza. Początków malarstwa Gottfried uczył się w Kolonii, tam też wszedł w skład Grupy Postępowych Artystów skupiających awangardę malarską tego miasta. W latach 1926 -1932 studiował w Państwowej Akademii Sztuki w Düsseldorfie. Był to dla niego czas sukcesów malarskich, wystawiał w Kolonii, Essen, Düsseldorfie. Jednocześnie prowadził intensywną działalność polityczną w ramach lewicowych organizacji: Secesji Reńskiej i Asocjacji Artystów Niemiec prowadząc walkę z partią nazistowską. Kariera Brockmanna załamała się po dojściu Hitlera do władzy, jednak artysta nadal intensywnie tworzył.
W lipcu 1934 roku, uciekając przed nieakceptowaną rzeczywistością, Brockmann wraz z żoną przybył na daleką acz piękną prowincję: do nadbałtyckich Rowów. Tutaj zamieszkał w krytej trzciną chacie i szkicował, rysował, malował całymi dniami. W gwaszach artysta uwieczniał jezioro Gardno, wydmy, ujście Łupawy. Z kolei w ujmujących precyzją i delikatnością rysunkach koncentrował się na chałupach wiejskich, sprzętach i rybakach przy pracy.
Na wystawę składają się, oprócz dzieł które powstały w Rowach w 1934 roku, prace tworzone przez artystę na Rugii w 1932 a także obrazy z lat 1937-1943 tworzone na wyspie Hiddensee i w miejscowości Ahrenshoop na półwyspie Darss.
Komisarz wystawy: Violetta Tkacz-Laskowska