Margarete Neuss-Stubbe. Malarka znad Jeziora Gardno
- czas: 1.V – 15.VII.2004
- scenariusz: Isabel Sellheim
- komisarz, aranżacja: Violetta Tkacz-Laskowska
Wystawa malarstwa Margarete Neuss-Stubbe jest kolejną ekspozycją przygotowaną przez Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach prezentującą dzieła sławiące piękno ziemi słowińskiej. Kilkakrotnie odbyły się tutaj wystawy współczesnej twórczości plenerowej lokalnych twórców amatorów prezentujące pokłosie plenerów odbywających się w Klukach, Gardnie, Izbicy, Smołdzinie. W 2003 roku natomiast otwarta była wystawa Pomorskie Plenery, na której znalazły się obrazy również twórców przedwojennych, m.in. Otto Priebego i Hansa Wintera – artystów związanych z założonym w 1919 r. Miejskim Stowarzyszeniem Sztuki w Słupsku. Stowarzyszenie to zrzeszało 250 lokalnych twórców, których prace prezentowano na dorocznch wystawach. Większość z nich w tym czasie uległo czarowi słowińskich krajobrazów i modzie na tworzenie w plenerze. W tym czasie spokojne dotąd wsie Rowy i Gardna stały się miejscami gwarnymi, wypełnionymi rzeszami artystów ze szkicownikami i sztalugami. Wydmy nadmorskie, Rowokół, Gardno, Łupawa, stały się ulubionymi i wielokrotnie przetwarzanymi motywami malarskimi. Artystów malujących w okolicy było tak wielu, że sami stali się niemal elementem krajobrazu a plenerowa twórczość malarska stała się tak powszechna, że Rudolf Hardow, tworząc mapę powiatu słupskiego do nauczania historii regionu, przy miejscowości Rowy oprócz wizerunku rybaka umieścił także postać malarza ze sztalugami.
Margarete Neuss-Stubbe również należała do grona tych artystów. Jak wielu innych przemierzała słowińskie ścieżki w poszukiwaniu bodźców i tematów do swej twórczości. Od wczesnego dzieciństwa związana emocjonalnie z tą ziemią, postanowiła spędzić tu swe dorosłe samodzielne życie. W 1921 roku zamieszkała u dziadków w Smołdzinie a sześć lat później kilka kilometrów dalej – we własnym domu we wsi Wysoka nad jeziorem Gardno. Odtąd najważniejszym tematem jej malarstwa stało się właśnie jezioro rozciągające się tuż za oknami, niedalekie krajobrazy Rowów i Smołdzina a także dominujące w krajobrazie wzgórze Rowokół – owiane legendą jako Święta Góra Słowińców. Obecnie mamy możliwość zaprezentować jej twórczość w miejscu w którym powstawała, w krajobrazie dla tych dzieł najbardziej naturalnym – niemal w cieniu Rowokołu.
To, że wystawa prac Margarete Neuss-Stubbe doszła do skutku, jest przede wszystkim zasługą Pani Isabel Sellheim – Przewodniczącej Stowarzyszenia Dawnych Słupszczan, propagatorki kultury i historii ziemi słupskiej i wielkiej przyjaciółki Muzeum Pomorza Środkowego. To ona odnalazła większość spośród prezentowanych na wystawie prac będących własnością różnych prywatnych osób, przekonała właścicieli do ich wypożyczenia, wykonała ogromną pracę nad zebraniem materiałów biograficznych i wreszcie napisała tekst katalogu wystawy.
Pragnę w tym miejscu złożyć wyrazy wdzięczności Pani Izabel Sellheim a także wszystkim osobom, które zdecydowały się użyczyć prace na wystawę. Są to m.in. Christian Stubbe, Sybille Lüer, Kristina Arndt, Karl Klas, Dr. Malte Neuß. Dziękuję również księdzu proboszczowi Mieczysławowi Radochońskiemu za wypożyczenie obrazów namalowanych dla kościoła w Gardnie.
Violetta Tkacz-Laskowska