Galeria Pomorskiego Malarstwa Plenerowego

Budynek Galerii Pomorskiego Malarstwa Plenerowego

Zapraszamy do Galerii Pomorskiego Malarstwa Plenerowego

Otwarta w 2013 roku stała wystawa malarstwa w Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach jest największą stałą wystawą prezentującą pomorskie malarstwo plenerowe pierwszej połowy XX wieku.

Pomorze czasu lat 20. i 30. XX wieku obfitowało w pasjonatów wiejskich i nadmorskich plenerów, miłośników kultury regionu, ludu, wsi. Ogromna ilość artystów tworzących w plenerach ziemi pomorskiej to prawdziwy fenomen, który znalazł odzwierciedlenie w Galerii. „Wielkie malowanie” na ziemi słowińskiej zaczęło się od sławnego niemieckiego ekspresjonisty: Maxa Pechsteina, który po swym pierwszym pobycie w Łebie w 1921 roku zakochał się najpierw w tym wybrzeżu a następnie także w jednej z Łebianek i odtąd już wracał na Pomorze regularnie, co roku spędzając tu czas od wiosny do jesieni. Najpierw w Łebie, a gdy tam zrobiło się tłoczno, w Rowach, a na koniec w Kozach koło Czarnej Dąbrówki. W Jarosławcu a później w Rąbce koło Łeby przez całe dziesięciolecia natchnienia szukał z kolei następny z wielkich ekspresjonistów: Karl Schmidt-Rottluff. W ślad za znanymi profesorami malarstwa przybywali na słowińskie wybrzeże inni: Lyonel Feiniger, Gottfried Brockmann, Siegfried Reich an der Stolpe, Paul Kuhfuss. Ale przede wszystkim modę na malowanie sosen, jezior, rybaków i ich chat podchwycili artyści lokalni: urodzeni na Pomorzu a także przybysze z dalekich stron. W rybackich wioskach: Rowach, Łebie, Gardnie powstały prawdziwe artystyczne kolonie, tak że nawet wiejskich dzieci nie zadziwiał już widok pań i panów z miasta wędrujących ze szkicownikami i sztalugami.

Lata 20. i 30. XX wieku to okres niezwykłego rozkwitu życia kulturalnego w Słupsku. Był to również okres szczególnego zainteresowania elit kulturalnych i artystycznych wsią, ludem, naturą. Liczni plastycy, literaci a także dyletanci przemierzali wybrzeże zaglądając do chłopskich i rybackich chat, podejmując wycieczki po jeziorach, biorąc udział w połowach i popijając z rybakami. Działały tu liczne towarzystwa i stowarzyszenia miłośników teatru, muzyki, literatury, historii, archeologii. Wśród nich, założone w 1919 roku, Miejskie Stowarzyszenie Sztuki, które organizowało wycieczki kulturoznawcze ze zwiedzaniem zabytków, prelekcje, wykłady a przede wszystkim wystawy sztuki. Corocznie wiosną odbywały się wystawy lokalne, a co dwa lata szerzej zakrojone wystawy wschodniopomorskie. Wystawiało tam swe prace dziesiątki artystów lokalnych i przyjezdnych. Byli to m.in: Gottfried Brockmann, Eugen Dekkert, Wilhelm Granzow, Rudolf Hardow, Gertrud Hardt, Willi Hardt, Else Hoffman, Paul Kuhfuss, Hans Lietz, Hilde von Mach, M. Meyer, Margarete Neuss-Stubbe, Heinrich Otto, Otto Priebe, Siegfried Reich, Heidi Strehlke, Hans Troschel, Joachim Wendt, Hans Winter, Anna Geijer von Zitzewitz, Blanka von Zitzewitz, Walter Zuchors i wielu innych. W katalogu wystawy z 1920 roku odnotowano 145 dzieł ponad trzydziestu artystów ze Słupska, ale też Berlina, Strzałowa, Wołogoszczy, Międzyzdrojów, Wolina, Szczecina, Pyrzyc, Cöln. Klukowska Galeria jest kontynuacją tamtych wystaw. Tutaj, nad Jeziorem Łebskim, opodal Łeby, Gardny, Rowów zgromadzono około 90 obrazów olejnych, akwareli, grafik oraz rysunków mniej i bardziej znanych artystów tworzących w I połowie XX wieku. A za oknem Galerii rozciąga się krajobraz jak z pejzażu: pochylona sosna na piaszczystej wydmie a w tle wielkie jezioro i białe wydmy na drugim brzegu.

W ubiegłym roku, dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Galeria została zmodernizowana. Wykonane zostało nowe, profesjonalne oświetlenie dzięki któremu obrazy są pięknie eksponowane i jednocześnie chronione przed szkodliwym działaniem słońca i nieodpowiedniego światła. Galeria wzbogaciła się również o dwa nowoczesne stanowiska multimedialne. Na jednym z dotykowych monitorów można obejrzeć prezentacje dotyczące sztuki niemieckiej I połowy XX wieku XX wieku, zapoznać się z głównymi jej nurtami i przedstawicielami, dowiedzieć się czym była Berlińska Secesja, die Brücke, jak wyglądały obrazy ekspresjonistów. Drugi monitor służy ukazaniu sylwetek twórców i ich biografii, wyświetlanych jest tutaj 5 filmów o Margarete Neuss-Stubbe, Otto Kuske’m, Otto Priebe’m, Hansie Winterze a także o ruchu plenerowym i malarzach w nim uczestniczących. Zmodernizowaną Galerię można nie tylko zwiedzać ale także wziąć udział w wykładzie, lekcji lub warsztatach skierowanych do wszystkich grup wiekowych. Otwarcie zmodernizowanej Galerii Pomorskiego Malarstwa Plenerowego w Klukach nastąpiło 31 sierpnia 2015 roku

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego