Plener rzeźbiarski – 2016
W roku 2016 przypadła kolejna, czyli IV edycja pleneru rzeźbiarskiego, który zorganizowany został w Łebie. Tym razem artyści rzeźbili postaci świętych i motywy biblijne. Powstało 10 dużych prac:
- Czesław Birr – „Chrystus Frasobliwy”
- Sylwia Birr – „Madonna z Dzieciątkiem”
- Agnieszka Beczyczko – „Madonna z Dzieciątkiem”
- Waldemar Faryno – „Juda Tadeusz”
- Jacek Jankowski – „Anioł Stróż”
- Zygmunt Kęzierski – „Kapliczka słupowa z wizerunkiem św. Barbary”
- Michał Ostoja-Lniski – „Święta Barbara”
- Piotr Szcześniewski – „Święty Piotr u Bram”
- Jacek Szmidt – „Święty Maksymilian Kolbe”
- Sielke Krempien – „Der Heilige Nikolaus und seine Legenden” („Świety Mikaołaj i legendy z nim związane”). Autorka do swojej pracy napisała również komentarz: „Mikołaj jest od dawna jednym z najbardziej popularnych chrześcijańskich świętych, patronem żeglarzy, handlarzy, ministrantów i dzieci. Liczne legendy o nim sprawiły, że był wybierany na patrona. Oczywiście znany jest również z tego, że przynosi podarunki. Mikołajki są dniem upamiętniającym św. Mikołaja, biskupa z Miry, który przypuszczalnie tego dnia 345 roku zmarł. Niektóre legendy uwzględniłam w rzeźbie:
- legenda o cudownym uratowaniu statku z żeglarzami przed utonięciem
- legenda o trzech pannach
- legenda o uratowaniu trzech mężczyzn niewinnie skazanych na śmierć przez ścięcie mieczem
- legenda o uratowaniu trzech zapeklowanych w beczki studentach
- legenda o uratowaniu statków ze zbożem (i zapobieżeniu klęsce głodu)
- legenda o uprowadzonym synu”
W ramach pleneru zorganizowano wizytę studyjną w Muzeum Zachodniokaszubskim w Bytowie, gdzie artyści zapoznali się z niezwykłą kolekcją rzeźb uznanego na Pomorzu (już nieżyjącego) rzeźbiarza ludowego z Brus, Józefa Chełmowskiego. W miejscu realizacji pleneru, pracę artystów chętnie podglądali przechodzący w pobliżu turyści i mieszkańcy Łeby oraz dzieci z pobliskiej szkoły, które przychodziły z wychowawcami w zorganizowanych grupach. Wszyscy chętnie artystów słuchali, obserwowali, podglądali ich warsztat pracy, podpytywali, próbowali pracy z dłutem. Rejestrowana była na kamerze cyfrowej praca artystów od momentu wyboru odpowiedniego kawałka drewna do powstania z niego zamierzonych kształtów. Dziesiątego dnia pleneru nastąpiło otwarcie wystawy prac w Rybackim Centrum Kultury i Formacji „BOLENIEC” w Łebie.